Ik heb niets te zeggen

6Mar - by versvanmars - 0 - In Beeldende kunst

leviathanAnish Kapoor (Bombay, 1954) behoeft geen introductie meer. Als een van de invloedrijkste beeldhouwers van zijn generatie maakt hij al jaren furore met ambitieuze installaties en indrukwekkende beelden. Om zijn kunst te ervaren hoef je niets van Kapoor, zijn werk of van kunst in het algemeen te weten. Er is slechts jouw lichaam en dat vreemde voorwerp.

De afgelopen jaren richt het werk van Kapoor zich steeds meer op het mechanische proces van creëren: kunstwerken die zelfscheppend zijn en dus ontstaan zonder dat de kunstenaar hier zijn eigen handen voor heeft gebruikt. In ‘Cement Room’ loop je in een landschap met opgehoogde cementen ‘worsten’ die willekeurig uitgespuwd werden door een computergestuurde 3D-printer. ‘Between Shit and Architecture’ is de algemene werktitel die de kunstenaar er zelf aan gaf.

anishkapoor

Het werk nodigt uit tot contact, maar blijft tegelijk ondoordringbaar en mysterieus. Is er een link te leggen met een omgekeerde ‘Kaart van de Hel’ van Botticelli? Of is het een mechanische imitatie van de natuur? De kunstenaar zelf zal je de antwoorden niet geven. Hij wil zo min mogelijk erover kwijt om jou als kijker de ruimte te geven zelf vragen te stellen.

concretebotticelli

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *